TĚLO, TĚLESNOST, TOUHA (diplomová práce)
Své diplomové práci jsem se věnovala intenzivně od podzimu roku 2023 do května 2024. V rámci tvorby vzniklo několik menších a větších cyklů maleb stejně tak jako objektů. Zvolené téma práce bylo od počátku Tělo, tělesnost, touha, níže prezentovaná díla se ovšem nevztahují čistě ke zvolenému zadání. V průběhu tvorby se přirozeně začalo téma vyvíjet, až se posunulo k tématu proměny. Svůj popis jednotlivých sérii začínám anachronicky.
V malbě se pro mě stala zásadní postavou moje kamarádka Iva, se kterou nás pojí společná vášeň ke koňům. Na rozdíl od řady předchozích maleb, kde koně hráli zásadní roli, se zde do popředí dostává právě Iva, se kterou společně objevujeme na koňském hřbetu krajinu jejího bydliště. Vytvořila jsem řadu portrétů (nestarší v červené čepici), které se vztahují ke konkrétnímu momentu, jež nastal na Silvestra roku 2023. Svoji kamarádku jsem ztvárňovala ve zvláštních chvílích, s pootevřenýma očima a mírně otevřeným ústy. Pro malbu jsem do větší či menší míry využívala fotografickou předlohu, ale rovněž jsem pracovala po paměti. Iva na mých portrétech postupně začala procházet proměnou, a to proměnou do organické formy. Ona metamorfóza se stala v mojí malířské sérii metodou umožňující opuštění lidské formy, a s tím někdy také spojeného lidského utrpení. Metamorfóza je v tomto kontextu určitým východiskem.
Dále jsem ve své diplomové práce malovala přístřešek pro koně. Skutečný přístřešek, který se stal inspirací pro vzniklé obrazy, se nachází na dvorku mojí kamarádky a slouží pro koně, na kterých obě společně jezdíme. Já jsem se ovšem nesnažila realisticky vylíčit daný přístřešek, ale vztáhla jsem ho k osobě Ivy. Nejprve se stal dějištěm paranormálních jevů (obrazy Honey, it’s Haunted…), jeden takový paranormální jev se totiž přímo v domě kamarádky odehrál. V následných malbách začal samotných přístřešek procházet proměnou, stejně jako Iviny portréty.
Průběžně jsem se tématu proměny věnovala také z jiného úhlu pohledu, a to z pohledu metamorfózy rostlin. Nicméně, se ani v tomto případě nejedná o běžnou proměnu, ale o proměnu rostliny do nářadí. Jako rostliny, určené k proměně, jsem si zvolila ty označované za plevel, a dále jsem rozvíjela myšlenku jakési symbiózy ničitele a ničeného tedy (v tomto případě), ‚plevelitele‘ a plevele.
Od podzimu minulého roku začala vznikat série skleněného nářadí. Prvně jsem tuto sérii objektů utvářela jakožto dílnu Krista Zahradníka, mělo se jednat o specificky velmi křehké objekty, které mají ovšem formu nářadí pro manuální práci, a tedy do jisté míry popírají sami sebe. Mé uvažování nad těmito objekty se nicméně začalo posouvat, a tyto předměty postupně odkryly svojí dvojí podstatu. Jedná se o křehké nářadí na jedné straně, ale zároveň o barevné květiny na straně druhé.
Na podobném principu, jako skleněné nářadí, začaly vznikat i skleněné šípy. I tato díla jsou kombinací dvou materiálů, dřeva a skla. Zde se ovšem jedná o tematicky jiný koncept, a to proměnu ve smyslu Ovidiových Metamorfóz, konkrétně příběhu o havranovi, v němž figuruje Apollón a jeho šíp, který probodl Korónis, Apollónovu nevěrnou milenku.
Jednou z nejstarších částí diplomové práce je série kresbomaleb na plátně vztahujících se ke konkrétním příběhům Ovidiových Metamorfóz jako je Venuše a Adonis, Kefalos a Prokris a další. Tato série se časově prolíná s malířskou sérií ‚Odcizení‘ věnující se motivu plavců. Úplnými pra počátky práce na zvoleném tématu diplomové práce je Triptych dedikovaný P. Marii mezi apoštoly.
Portréty Ivy a její proměny
Instalace diplomové práce v G99, fotografie: Polina Davydenko
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 34 x 27 cm.
Iva (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 34 x 27 cm.
Iva (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 34 x 27 cm.
Iva?, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 34 x 27 cm.
Iva? (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 34 x 27 cm.
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 26 x 20 cm.
Iva (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 26 x 20 cm.
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 32,8 x 30 cm.
Iva (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 32,8 x 30 cm.
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 28,5 x 23 cm.
Iva (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 28,5 x 23 cm.
Iva, 2024, pastelka na dřevěné desce, 28,5 x 23 cm.
Iva, 2024, pastel a úhel na dřevěné desce, 30 x 27 cm.
Iva, 2024, pastel a úhel na dřevěné desce, 29 x 26,5 cm.
Iva?, 2024, kombinovaná technika na plátně, 70 x 60 cm.
Iva? (detail), 2024, kombinovaná technika na plátně, 70 x 60 cm.
Iva?, 2024, kombinovaná technika na plátně, 30 x 35 cm.
Iva, 2024, pastelka na dřevěné desce, 24,5 x 21,5 cm.
Iva (detail), 2024, pastelka na dřevěné desce, 24,5 x 21,5 cm.
Návrh instalace
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 22 x 15 cm.
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 22 x 15 cm.
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 17 x 13 cm.
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 17 x 12 cm.
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 14 x 9,6 cm.
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 11 x 7,5 cm.
Instalace diplomové práce v G99, fotografie: Polina Davydenko
Metamorfózy Ivy, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 28,1 x 22,1 cm.
Metamorfózy Ivy (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 28,1 x 22,1 cm. /
Metamorfózy Ivy, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 25,5 x 20 cm.
Metamorfózy Ivy (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 25,5 x 20 cm.
Metamorfózy Ivy, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 25 x 20 cm
Metamorfózy Ivy (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 25 x 20 cm
Instalace diplomové práce v G99, fotografie: Polina Davydenko
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 22 x 15 cm.
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 17 x 13 cm.
Iva-příroda, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 16,1 x 14,4 cm.
Iva, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 17,2 x 14,4 cm.
Iva (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 17,2 x 14,4 cm.
Příroda, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurouvým papírem, 30 x 19,9 cm.
Iva-Příroda, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurovým papírem, 23 x 15,1 cm.
Iva-Příroda (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurovým papírem, 23 x 15,1 cm.
Příroda, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurovým papírem, 18,4 x 14,4 cm.
Počáteční proměna, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurovým papírem, 24 x 17 cm.
Počáteční proměna, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurovým papírem, 24 x 17 cm.
Počáteční proměna (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurovým papírem, 24 x 17 cm.
Počáteční proměna, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurovým papírem, 27 x 24 cm.
Počáteční proměna (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurovým papírem, 27 x 24 cm.
Počáteční proměna, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurovým papírem, 28,6 x 20 cm.
Počáteční proměna (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce s velurovým papírem, 28,6 x 20 cm.
Přístřešek pro koně
Instalace diplomové práce v G99, fotografie: Polina Davydenko
Rozkvetlý přístřešek, 2024, kombinovaná technika na plátně, 160 x 210 cm.
Rozkvetlý přístřešek (detail), 2024, kombinovaná technika na plátně, 160 x 210 cm.
Rozkvetlý přístřešek (detail), 2024, kombinovaná technika na plátně, 160 x 210 cm.
Honey, it's Haunted (para-reálný přístřešek), 2024, kombinovaná technika na plátně, 160 x 210 cm.
Honey, it's Haunted (para-reálný přístřešek) [detail], 2024, kombinovaná technika na plátně, 160 x 210 cm.
Honey, it's Haunted (para-reálný přístřešek) [detail], 2024, kombinovaná technika na plátně, 160 x 210 cm.
Para-reálný přístřešek, 2024, kombinovaná technika na plátně, 55 x 70 cm.
Rozvířený přístřešek, 2024, kombinovaná technika na plátně, 160 x 200 cm.
Rozvířený přístřešek (detail), 2024, kombinovaná technika na plátně, 160 x 200 cm
Květiny
Pampeliška Zahradnice, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 15 x 11,2 cm.
Bolševník nebezpečný, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 27,4 x 20 cm.
Bolševník nebezpečný (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 27,4 x 20 cm.
Bolševník nebezpečný (detail), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 27,4 x 20 cm.
Lopuch sedmička, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 15 x 9,8 cm.
Iva-sluníčko, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 20 x 25 cm.
Rýčinec žabinec, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 25,6 x 24,4 cm.
Postapokalyptický diptych: Vlaštovičník a Ostronožka Stračka [pravý panel], 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 23 x 14 cm.
Postapokalyptický diptych: Vlaštovičník a Ostronožka Stračka [levý panel], 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 23 x 14 cm.
Skleněné nářadí
Trojice, 2024, sklo a lipové dřevo, 42 x 39 x 17,5 cm.
Trojice, 2024, sklo a lipové dřevo, 42 x 39 x 17,5 cm.
Trojice, 2024, sklo a lipové dřevo, 42 x 39 x 17,5 cm.
Instalace diplomové práce v G99, fotografie: Polina Davydenko
Zuzi a skleněné vidle: Vidle, 2024, sklo a lipové dřevo, 190 x 22 cm.
Vidle, 2024, sklo a lipové dřevo, 190 x 22 cm.
Vidle, 2024, sklo a lipové dřevo, 190 x 22 cm.
Vidle, 2024, sklo a lipové dřevo, 190 x 22 cm.
Vidle, 2024, sklo a lipové dřevo, 190 x 22 cm.
Skleněné vidle a kbelík
Kbelík, 2024, sklo, kovový drát a lipové dřevo, 30 x 22 cm.
Kbelík, 2024, sklo, kovový drát a lipové dřevo, 30 x 22 cm.
Kbelík, 2024, sklo, kovový drát a lipové dřevo, 30 x 22 cm.
Kbelík, 2024, sklo, kovový drát a lipové dřevo, 30 x 22 cm.
Kbelík, 2024, sklo, kovový drát a lipové dřevo, 30 x 22 cm.
Kbelík, 2024, sklo, kovový drát a lipové dřevo, 30 x 22 cm.
Kbelík, 2024, sklo, kovový drát a lipové dřevo, 30 x 22 cm.
Skleněný kbelík a hrabičky
Skleněný kbelík a hrabičky
Skleněné hrabičky
Květinové nářadí 1, 2024, pastelka na dřevěné desce, 23 x 14 cm.
Květinové nářadí 2, 2024, pastelka na dřevěné desce, 23 x 14 cm.
Květinové nářadí 3, 2024, pastelka na dřevěné desce, 23 x 14 cm.
Skleněné šípy
Instalace diplomové práce v G99, fotografie: Polina Davydenko
Killed by her Lover (Korónis), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 22 x 16 cm.
Honey, it's Haunted (para-reálný přístřešek), 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 24 x 30 cm.
Honey, it's Haunted (para-reálný přístřešek) [detail], 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce, 24 x 30 cm.
Torzo Korónis, 2024, polystyren, plátno, klíh, dřevěný šíp, sklo, 100 x 70 cm.
Skleněné šípy, 2024, dřevěná tyč, skleněný hrot a pírko
Skleněný šíp 1 (bez hrotu)
Skleněný šíp 1 (bez hrotu)
Skleněný šíp 1 (bez hrotu)
Skleněný šíp 2
Skleněný šíp 2
Skleněný šíp 2
Skleněný šíp 2
Skleněný šíp 3 (bez hrotu)
Skleněný šíp 4
Skleněný šíp 4
Skleněný šíp 4
Skleněný šíp 4
Skleněný šíp 4
Skleněný šíp 5
Skleněný šíp 5
Skleněný šíp 5
Skleněný šíp 5
Korónis, 2024, kresba úhlem a pastelem na plátně, 35 x 30 cm.
Skici a ostatní
Ivin sen, 2024, úhel a grafit na plátně, 20 x 25 cm.
Místo, 2024, kombinovaná technika na dřevěné desce
zleva: Honey, it’s Haunted (para-reálný přístřešek), 2024, kombinovaná technika na plátně, 20 x 25 cm; Honey, it’s Haunted (reálný přístřešek), 2024, kombinovaná technika na plátně, 20 x 25 cm.
Iva, 2024, tužka na papíře, 14, 8 x 21 cm.
Iva, 2024, pastelka na papíře, 14, 8 x 21 cm.
Iva?, 2024, tužka na papíře, 14, 8 x 21 cm.
Naušnice, 2024, pastelka na papíře, 14, 8 x 21 cm.
Bambulka, 2024, pastelka na papíře, 14, 8 x 21 cm.
Bambulky, 2024, pastelka na papíře, 14, 8 x 21 cm.
Naušnice a bambulky, 2024, pastelka na papíře, 14, 8 x 21 cm.
Bambulky, 2024, pastelka na papíře, 14, 8 x 21 cm.
Přístřešek, 2024, úhel a tužka na papíře, 14, 8 x 21 cm.
Honey, it’s Haunted (para-reálný přístřešek), 2024, tužka na papíře 14, 8 x 21 cm.
Honey, it’s Haunted (reálný přístřešek), 2024, tužka na papíře, 14, 8 x 21 cm.
Honey, it’s Haunted (para-reálný přístřešek), 2024, úhel na papíře, 14,8 x 21 cm.
Honey, it’s Haunted (reálný přístřešek), 2024, úhel na papíře, 14,8 x 21 cm.
Ovidiovy Metamorfózy
Venuše a Adonis, 2024, úhel na papíře, 14, 8 x 21 cm.
He is Dead, Honey, 2024, úhel na plátně, 30 x 20 cm.
He is Dead, Honey, 2024, úhel na plátně, 30 x 20 cm.
Venuše a Adonis, 2024, úhel, tužka a pastel na plátně, 30 x 20 cm
Návrh instalace
Vertumnus a Pomona, 2023, tempera na plátně, 30 x 20 cm.
Vertumnus a Pomona, 2023, tempera na plátně, 30 x 20 cm.
Apollón a Hyakinthos, 2024, kombinovaná technika na plátně, 30 x 20 cm.
Killed by her Husband (Prokris), 2024, úhel a pastel na plátně, 30 x 20 cm.
Killed by her Lover (Korónis), 2024, úhel na plátně, 30 x 20 cm.
Ífis a Ianthé, 2024, úhel na plátně, 30 x 20 cm.
Odcizení
Plavecká dráha 4, 2024, tempera a pastel na plátně, 105 x 150 cm.
Odcizení [Plavecká dráha 3], 2023, tempera a pastel na plátně, 105 x 150 cm
Plavecká dráha 2, 2024, tempera a pastel na plátně, 105 x 150 cm.
Triptych: Panenka Marie mezi apoštoly
Oltářní triptych: Panenka Marie mezi Apoštoly, 2023 – 2024, tempera na desce, rám z lipového dřeva, 34,5 x 85 x 4,2 cm.
Oltářní triptych: Panenka Marie mezi Apoštoly (detail), 2023 – 2024, tempera na desce, rám z lipového dřeva, 34,5 x 85 x 4,2 cm.